Biology

درباره وبلاگ

دانشجوی Phd سیستماتیک گیاهی دانشگاه خوارزمی، فوق لیسانس گیاه شناسی دانشگاه تهران، لیسانس علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر زیست شناسی شهرستان بیرجند _ خراسان جنوبی. علاقمندی ها: علوم زیستی. ضمناً استفاده از تصاویر و مطالب سایت با ذکر منبع آن بلامانع است. پی افکندم از نظم وبلاگی بلند- که از اسپم و وُرم و ویروس نیابد گزند اگر هکّری لااقل مرد باش- چوحرفی گزیدی جوانمرد باش!!! در ضمن این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است: http://peyvandha.ir/4-3.htm و http://samandehi.ir/ یوزرنیم تلگرام: bestbotanist@

Biology

گیاهان مدل Arabidopsis thaliana & Orysa sativa:

سه شنبه 18 1 1394 17:57

با سلامگیاهان مدل Arabidopsis thaliana & Orysa sativa:

Arabidopsis thaliana که یک علف هرز کوچک  از گیاهان خانواده چلیپائیان (Brassicaceae) به شمار می آید، اولین گیاه مدل در مطالعات مربوط به ژنتیک مولکولی است.این گیاه چندین ویژگی مناسب دارد که از آن به عنوان گزینه ای مناسب در مطالعات ژنتیک کلاسیک و مولکولی مطرح کرد:

                                 



       زمان رشد کوتاه مدت.این گیاه تنها طی 6 هفته رشد خود را تکمیل نموده و باعث ایجاد بذر می شود.هر  گیاه توانایی تولید بذر بیش از 10000بذر را دارد.

2.       جثه ی کوچک. این گیاه به قدری کوچک است که درون یک گلدان کوچک می توان دوجین از آن را کاشت. این گیاه تنها نیازمند خاک و نور فلوسانس جهت تسریع رشد خود است.

3.       سازگاری بالا.این گیاه در یک محیط استریل قادر به رشد می باشد. به علاوه کشت سلولی این گیاه در یک محیط کشت گیاهی کامل ایجاد می کند.

4.       این گیاه اصولاً خود لقاح است. این موضوع باعث می شود که با کمترین تلاش ممکن، جهش های جدید ایجاد شده، هموزیگوت باشند. بسیاری از جهش ها ازجمله جهش های قابل مشاهده مفید جهت تهیه نقشه ژنی ، در این گیاه شناسایی شده اند. چنین نقشه هایی جایگاه تقریبی ژن ها را در روی کروموژوم ها تعیین می کنند.

5.       حساسیت آن به آلودگی توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens، که حامل پلاسمیدهای مستعد جهت اتقال ژن ها به گیاهان است.

6.       ژنوم تقریباً کوچک، (125 میلیون جفت باز که دارای حدود 26000 ژن می باشد ) که شناسایی و جداسازی ژن را تسهیل می کند.

هیچ یک از گیاهان زراعی دارای تمامی این ویژگی ها نیستند. گیاهان زراعی غالباً دوره رویشی چند ماهه داشته و حهت رشد انبوه ، نیازمند مقدار زیادی فضاء هستند. به علاوه گیاهان زراعی مورد استفاده دارای ژنوم بزرگ و مقادیر زیادی DNA تکراری هستند.

برنج(Oryza sativa) :

با دارا بودن کوچک ترین ژنوم در بین غلات دارای ارزش اقتصادی بوده و (389 میلیون جفت باز و محتوی حدود 41000 ژن) دومین سیستم مدل انتخاب شده در مطالعات علوم گیاهی می باشد.برنج مهمترین محصول زراعی غذایی در سراسر جهان بوده و بیش از نیمی از مردم جهان از آن تغذیه می کنند. سین تنی (Synteny) (ژن های یکسان فراوان در بین گونه های مختلف)بالای در بین ژنوم تمامی اعضای خانواده گرامینه وجود دارد. بنابراین شناسایی ژنوم برنج می تواند به طور مستقیم در شناسایی ژنوم گندم، ذرت، جو و سایر غلات به کار رود.

لیست گیاهان مدلی که ژنوم آن ها به طور کامل شناسایی شده است شامل:

خربزه درختی(Carica papaya)، خیار(Cucumis sativa)، صنوبر سیاه(Populus nigra)، ذرت خوشه ای(Sorghum bicolor

)، انگور(Vitis vinifera)، ذرّت(Zea mays) و خزه Physcomitrella patens  است.در حال حاضر توالی بسیاری از گیاهان در حال شناسایی است.

منبع: زیست شناسی گیاهی-ریون-ج 1-ص 236

(0) نظر
X